Är din ryggsäck tung?

Något jag stött på mycket på senare tider är människors vrede. På hur relationer skapar stek het glöd som förvandlas till en brinnande eld på några seknder. Jag är fullt medveten om att jag inte kan göra en större skillnad på människors syn på relationer, kärlek och livet. Men tänk att du har ETT liv. Se att varje gång du vill bli sur är ett livsavgörande val. Tänk "behöver jag bli arg över denna grejen? Är det på liv eller död?" Oftast kommer man fram till svaret "Nej". Försök klura ut om det är ett problem ni har, är det ett problem finns det en lösning. Finns det ingen lösning, så är det inget problem. Och för guds skull, prioritera de stunderna du måste bli arg. Prioritera is the big word! Fundera ut på vad du vinner på att bli arg. Fundera sedan ut vad du vinner på att vara glad istället. Glädje, det är väl det bästa priset?
Tänk att du har en ryggsäck. Att varje gång du bli arg läggs en tung sten i ryggsäcken, som du ska bära varje sekund, hela dagen, hela livet. Men efter varje gång du skiter i att bli arg, försvinner en sten från ryggsäcken. Den blir ju lättare att bära till slut.
Jag personligen, har förändrats som tusan genom att tänka såhär. Tänka djupt varje gång jag velat sura och skrika. Tro mig, min ryggsäck har varit omöjlig att bära förut. Men nu känner jag knappast av den.
Visst, jag tänker också i dumma banor ibland. Vem gör inte det? Men jag har lärt mig att prioritera mina utbrott.
Jag har lärt mig att inte vara bitter. Jag vill inte bära på bitterheten och vara arg för en bagatell.
Tänk. Du har två val. Antingen väljer du att vara arg eller glad. Det är ditt val.

Kommentarer

Säg vad du tycker här:

Vad heter du?
Spara namn & mail?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0